Observationer

 
 

Fotoböcker som konstverk

I den begränsade svenska utgivningen av fotoböcker kommer det varje år ut några titlar som är ganska fantastiska. Ändå passerar de mest under kulturredaktionernas radar. Det är synd eftersom fotoböcker står i en egen och ofta överlägsen klass inom konstbokssegmentet, av det enkla skälet att få medier lämpar sig så bra för reproduktion som just fotografi. Inte helt sällan, när den grafiska formen går som hand i handske med innehållet, är fotoboken bättre - mer direkt drabbande - än en utställning. En sådan volym, där själva objektet boken blir ett konstverk, är Thomas Wågströms Observationer som kom ut tidigare i år. Poriga klippor, ett grått hav tillsammans med foton av prydligt sorterade föremål som krokar, lås och remmar, allt som en äldre man - fotografens morfar - kunnat tänkas spara i sin verkstad, skapar en karg helhet i svartvitt. Kompletterade med några handskrivna dagboksblad i faksimil som noterat förändringar i väder samt förbipasserande sjöfart bildar de en lågmäld berättelse om ett liv i skärgården. Allt inbundet mellan svarta papppärmar som påminner om en anteckningsbok modell äldre. Observationer med form av Greger Ulf Nilson fick - välförtjänt - pris av Svensk Bokkonst som en av årets snyggaste.

Clemens Poellinger / Svenska Dagbladet 091127

 

Minnets skönhet i läderpärmar

Kultur. Det är nog en av årets vackraste böcker. Thomas Wågström heter fotografen, den allerstädes närvarande formgivaren vad gäller svenska och internationella fotoböcker heter Greger Ulf Nilson och själva boken "Observationer". En loggbok med svarta läderpärmar och ett drygt dussin svartvita bilder. Detaljskarpa, drömlikt komponerade, minnesfragment av barndomens somrar med mormor och morfar i Roslagens famn längst ut i en skärgård där vintern ströp förbindelserna över fjärdarna och där några dagbokssidor i faksimil berättar om alla de där dagarna som bildar det vi kallar livet. En bit tross, en klippa av granit, en nyckel och ett ärgat lås till det förflutna, en fjärd som öppnar sig mot nästa ö, nästa generation. I juni månad regnade det, när nyårsaftonen kommer är det hård kuling och Finlandsbåten passerar. Det är 1967 och kvar finns nu, under ytan av dessa svartvita bilder, ett spår i minnets labyrint. Just det. Mycket vackert.

Gunnar Bergdahl / Helsingborgs Dagblad 091130